U staat op het punt MijnHart-acs.be te verlaten.

U staat op het punt om de site MijnHart-acs.be van AstraZeneca België te verlaten. De links die wij op onze site publiceren worden zorgvuldig gekozen. Evenwel vestigen wij uw aandacht op het feit dat de inhoud, de producten of inlichtingen die zich op de websites van derden bevinden noch het eigendom zijn van, noch gecontroleerd worden door AstraZeneca België. Bijgevolg geven wij geen enkele garantie, nemen geen enkele verantwoordelijkheid op en leggen geen enkele verklaring af over deze derden, hun producten of diensten, de natuur of de inhoud van hun websites en hun beleidsmaatregelen en praktijken inzake bescherming van persoonlijke gegevens.

 

Familie en vrienden

BRAVO

VOEDING

Gezonde voeding

Voeding is onze eerste levensbehoefte en is onmisbaar voor ons dagelijks functioneren. Het lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig om bijvoorbeeld warm te blijven en de organen te laten functioneren. Eten heeft daarnaast nog vele andere functies, zoals een sociale functie. Samen eten is gezellig, maar het is vaak lastig de juiste keuzes te maken. Welke voeding heeft het lichaam echt nodig? Wat is de juiste hoeveelheid? Ongemerkt maken we vaak verkeerde keuzes. Weet u eigenlijk precies wat u gedurende de dag allemaal eet? Met een gezond eetpatroon verkleint u de kans op overgewicht, een hoge bloeddruk of een hoog cholesterolgehalte.

TIP
Probeer eens nieuwe voedingsmiddelen uit; zo blijft eten leuk en verrassend

Het veranderen van het voedingspatroon gaat makkelijker als u dat samen doet. Om uw voedingspatroon te veranderen is het verstandig om een plan te maken voor de komende periode. Voordat u samen een plan maakt, is het belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben. En dat doel is persoonlijk. Wat het doel ook is, zorg ervoor dat het haalbaar is!

TIP
Leg de nadruk op verse, onbewerkte producten: die zijn doorgaans het gezondst

Variëren in voedingsproducten is gezond en nog lekker ook. Afwisseling in voedingsproducten zorgt ervoor dat we alle voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgen. In de onderstaande tabel zijn soorten groenten en fruit gerangschikt op kleur met daarbij beschreven welke vitamines en mineralen ze leveren.

Kleur Fruit- en groentensoorten Voedingsstoffen
Rood Tomaat, rode paprika, rode ui, rode biet, aarbeien, kersen, frambozen Lycopeen, vitamine C, voedingvezels
Oranje Wortel, pompoen, appelsien, oranje paprika, mango, mandarijn Bètacaroteen, lycopeen, vitamine C, voedingvezels
Geel Mais, gele paprika, abrikoos, ananas, banaan, citroen Bètacaroteen, vitamine B6, vitamine C, voedingvezels
Groen Courgette, broccoli, spinazie, doperwten, sperziebonen, kiwi, groene appel Foliumzuur, vitamine K, vitamine C, voedingvezels
Wit Ui, prei, bloemkool, witlof, knoflook, lychees, witte druiven Kalium, vitamine C, voedingvezels
TIP
Doe geen boodschappen met een lege maag; de verleiding om ongezonde dingen te kopen is dan vaak groot

De Schijf van Vijf

De nieuwe Schijf van Vijf is ontwikkeld door het Voedingscentrum (Nederland) en bestaat uit vijf vakken en vijf regels. Het geeft een overzicht van waar een gezond voedingspatroon aan moet voldoen. Hierna worden de regels en de vakken van de Schijf van Vijf weergegeven.

1. Eet gevarieerd.

Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen in voldoende mate heeft. Wie gevarieerd eet, krijgt alle stoffen binnen die nodig zijn. Bovendien wordt het risico op het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen gespreid.

2. Niet te veel en beweeg.

Om op een gezond gewicht te blijven, is het belangrijk gevarieerd en gezond te eten met niet te veel calorieën, en veel te bewegen. Een gezond lichaamsgewicht verkleint de kans op chronische ziekten. Iemand met een te hoog gewicht heeft meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Niet te veel eten betekent ook zuinig zijn met zout en matig met alcohol.

3. Minder verzadigd vet.

Door het gebruik van verzadigd vet te beperken wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Vet is wel nodig als bron van onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en energie. Kies daarom voor grotendeels onverzadigde vetten, zoals halvarine, plantaardige oliën en vloeibaar bak- en braadvet. Het eten van twee keer vis per week (waarvan ten minste één keer per week vette vis) is belangrijk vanwege de gezonde visvetzuren.

4. Veel groente, fruit en brood.

Gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit en brood. Groente, fruit en brood zijn vezelrijke voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren. Er wordt dus niet snel te veel van gegeten. Dit is belangrijk voor mensen die letten op hun gewicht. Bovendien verlaagt een ruime consumptie van groente en fruit het risico op chronische ziekten.

5. Veilig.

In voedsel kunnen ongezonde stoffen en bacteriën voorkomen. Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest, maar honderd procent veilig voedsel bestaat niet. Thuis zijn consumenten zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. Met het nemen van een aantal eenvoudige maatregelen kunnen besmetting en ziekte, bijvoorbeeld het risico van een voedselinfectie of -vergiftiging, worden verkleind of voorkomen.

TIP
Maak het uw naaste niet te moeilijk door zelf ongezonde dingen te blijven eten (fastfood, chips, snoep, koek e.d.)

Calorieën

Een calorie is een eenheid voor energie. De voeding die we eten, bevat calorieën. Onze voeding bestaat uit verschillende voedingsstoffen en elke voedingsstof bevat verschillende hoeveelheden calorieën. De hoeveelheid wordt meestal weergegeven in kcal, dat betekent 1.000 calorieën. Bijvoorbeeld 7 kcal is dus 7.000 calorieën. Zo bevat 1 gram vet 9 kcal, 1 gram koolhydraten 4 kcal, 1 gram eiwit 4 kcal en 1 gram alcohol levert 7 kcal. De hoeveelheid calorieën die u dagelijks nodig heeft, is afhankelijk van uw leeftijd, geslacht, gewicht, hoeveel u beweegt en hoe zwaar de intensiteit van de beweegactiviteit is. Bij een weinig actieve leefstijl hebben mannen gemiddeld 2.500 kilocalorieën (kcal) per dag nodig. Voor vrouwen is dat 2.000 kcal per dag.

Hulp bieden bij gezonder eten

Praat met uw naaste over zijn of haar voedingspatroon, wat zijn of haar gedachten hierover zijn en hoe belangrijk uw naaste dit vindt.

Meer informatie en levensstijladvies

Selecteer hieronder uw BRAVO-onderdeel