U staat op het punt MijnHart-acs.be te verlaten.

U staat op het punt om de site MijnHart-acs.be van AstraZeneca België te verlaten. De links die wij op onze site publiceren worden zorgvuldig gekozen. Evenwel vestigen wij uw aandacht op het feit dat de inhoud, de producten of inlichtingen die zich op de websites van derden bevinden noch het eigendom zijn van, noch gecontroleerd worden door AstraZeneca België. Bijgevolg geven wij geen enkele garantie, nemen geen enkele verantwoordelijkheid op en leggen geen enkele verklaring af over deze derden, hun producten of diensten, de natuur of de inhoud van hun websites en hun beleidsmaatregelen en praktijken inzake bescherming van persoonlijke gegevens.

 

Familie en vrienden

BRAVO

ONTSPANNING

Meer ontspannen

Ontspanning is onmisbaar voor iedereen. Te veel momenten van spanning kunnen namelijk een negatieve invloed op de gezondheid hebben. Er zijn mensen die spanning merken doordat ze vaak hoofdpijn hebben of kampen met slapeloosheid. Het is daarom goed om te kijken naar wat voor uw naaste mogelijke spanning/stressfactoren zijn en wat daarvan de oorzaken zijn. Door zich hiervan bewust te worden, kan uw naaste stressfactoren misschien de baas worden, wat uiteindelijk zal leiden tot meer ontspanning. En dat zorgt er mogelijk weer voor dat hij of zij zich beter gaat voelen.

Tips

  • Wees alert op tekenen van stress, zoals: stijve spieren, kramp in de nek en rug, hoofdpijn. Ga dan even iets heel anders doen
  • Probeer de oorzaak van de stress te vinden en op te lossen
  • Neem voldoende rust en slaap gemiddeld 7 à 8 uur
  • Eet gezond en beweeg voldoende
  • Concentreer op één ding tegelijk, dat werkt nog sneller ook
  • Wees bewust van eigen gedachten
  • Maak gedachten en problemen bespreekbaar. Dit lucht op
  • Probeer niet altijd de beste, de slimste of de leukste te zijn
  • Hol niet achter de feiten aan, plan en denk vooruit

Persoonlijke stress situaties

Iedereen ervaart wel eens spannende of stressvolle periodes gedurende zijn of haar leven. Deze periodes kunnen het gevolg zijn van verschillende situaties en kunnen uiteenlopen van het halen van een deadline op het werk tot het verwerken van het verlies van een dierbare. De eerste stap in de aanpak van stress is te herkennen en te erkennen dat we last hebben van stress. Welke stress kenmerken herkent uw naaste bij zichzelf?

TIP
Praat (regelmatig) met uw naaste over wat hem of haar bezighoudt en biedt een luisterend oor voor problemen en zorgen

Stress de baas worden

Als zich stressvolle situaties voordoen, kunnen u en uw naaste daar op verschillende manieren mee omgaan. Allereerst kunt u kijken of er een praktische oplossing is voor de situatie. Er zijn situaties die uit de weg gegaan kunnen worden, door ze vooraf in te schatten en de plannen aan te passen. Er zijn ook stress-situaties die niet uit de weg gegaan kunnen worden. Dergelijke situaties vragen vaak om een mentale oplossing.

Leren omgaan met bepaalde gedachten

Als uw naaste zich bewust is van zijn of haar gedachten en de vertekeningen daarin, kan dat zijn of haar stressniveau positief beïnvloeden. Uw naaste kan leren omgaan met bepaalde gedachten. De vragen die uw naaste (of u!) kunt stellen bij een gedachte zijn:

  • Is deze gedachte reëel?
  • Helpt deze gedachte mij om me beter te voelen?
  • Helpt de gedachte mij om mijn doel te bereiken?
  • Helpt de gedachte mij om mijn problemen op te lossen of te voorkomen?

Gedachten kunnen helpen of ze kunnen storend zijn. Een storende gedachte verhoogt het stressniveau.

Probeer te ontspannen!

Ontspannen is noodzakelijk om uw lichaam en geest tot rust te laten komen en te laten herstellen van de inspanning die het dagelijks levert. Door regelmatig te ontspannen kan stress voorkomen worden. Bij veel stress helpt ontspannen om de stress onder controle te krijgen. Ieder mens ontspant anders. De één vindt muziek luisteren ontspannend, de ander neemt een bad. Het maakt niet uit, als het voor diegene maar werkt: omgaan met stress is immers te leren!

TIP
Stel een schema op waarin u (samen) ontspanningsoefeningen of andere ontspannende dingen afspreekt (boswandeling, gezamenlijk koffie drinken, muziek luisteren e.d.); zo komt het niet onderaan het lijstje van andere dingen die ‘ook moeten’!

Een goede oefening

  • Ga in een gemakkelijk in een stoel zitten of op bed liggen
  • Haal eerst eens diep adem
  • Span en ontspan één voor één de spiergroepen:
    • Begin met het spannen van de voeten: span ze aan, hou even vast en…laat maar weer los
    • Ga langzaam door naar boven: span de benen, hou even vast en… loslaten maar weer
    • Hetzelfde doet u achtereenvolgens met de kuiten en bovenbenen
    • Ga door naar de billen, buik, armen, handen, schouders, nek en hals, en gezicht
    • Als u alle spiergroepen gehad hebt, blijft u nog even rustig liggen of zitten totdat u er weer helemaal klaar voor bent!

Hulp bieden bij ontspannen

Praat met uw naaste over de hoeveelheid stress die hij of zij ervaart en of uw naaste goed kan ontspannen, wat zijn of haar gedachten hierover zijn en hoe belangrijk uw naaste dit vindt.

Selecteer hieronder uw BRAVO-onderdeel