U staat op het punt MijnHart-acs.be te verlaten.

U staat op het punt om de site MijnHart-acs.be van AstraZeneca België te verlaten. De links die wij op onze site publiceren worden zorgvuldig gekozen. Evenwel vestigen wij uw aandacht op het feit dat de inhoud, de producten of inlichtingen die zich op de websites van derden bevinden noch het eigendom zijn van, noch gecontroleerd worden door AstraZeneca België. Bijgevolg geven wij geen enkele garantie, nemen geen enkele verantwoordelijkheid op en leggen geen enkele verklaring af over deze derden, hun producten of diensten, de natuur of de inhoud van hun websites en hun beleidsmaatregelen en praktijken inzake bescherming van persoonlijke gegevens.

 

Familie en vrienden

BRAVO

BEWEGEN

Meer bewegen

Hoe gaan we meer bewegen? Waarom is bewegen zo belangrijk? Door bewegen voelen we ons niet alleen fitter, maar het zal ook een gunstige invloed hebben op het gewicht en het functioneren van het lichaam. Mensen denken vaak dat met bewegen sporten wordt bedoeld. “Bewegen” is een breed begrip, eigenlijk is bewegen niets anders dan een lichamelijke activiteit die meer krachtsinspanning vraagt dan wanneer u zit of ligt. Bij krachtsinspanning wordt er door het lichaam ook meer energie verbruikt. U kunt bewegen in 3 groepen verdelen:

  • Bewegen in vrije tijd, zoals fietsen of wandelen
  • Bewegen tijdens dagelijkse activiteiten, zoals huishouden en tuinieren
  • Sporten zoals zwemmen, tennis en voetbal
TIP
Koppel de beweegactiviteit aan het seizoen: ga bijvoorbeeld zwemmen in de zomer, (bos)wandelen in de herfst, schaatsen in de winter en fietsen in de lente. Dit zorgt voor afwisseling

Zeker bij mensen die niet gewend zijn (regelmatig) te bewegen, moet dit langzaam worden opgebouwd. Begin met iets wat laagdrempelig is, bijvoorbeeld 3 keer per week een wandelingetje in het park of bos. Dat kan dan voorzichtig steeds wat langer worden gemaakt.

Het is vaak ook helemaal niet nodig een dure sport-outfit aan te schaffen; met een paar stevige schoenen en goede (regen)jas kom je een heel eind.

U kunt uw naaste heel goed stimuleren om meer te bewegen door zelf mee te doen.

Hoe gaat u samen meer bewegen?

Een paar tips voor de beginnende doener:

  • Zoek een activiteit die u allebei leuk vindt
  • Bouw het rustig op en voorkom blessures
  • Een beetje spierpijn is niet erg
  • Iets vermoeider zijn dan anders is normaal
  • Een beetje beweging is beter dan geen
  • Zorg voor goede kleding/schoenen
  • Drink voldoende water voor én na de activiteit
  • Bij een voldoende gevarieerd eetpatroon is het niet nodig méér te gaan eten.

Hulp bieden bij bewegen

Praat met uw naaste over een actieve leefstijl, wat zijn of haar gedachten hierover zijn en hoe belangrijk uw naaste dit vindt.

Selecteer hieronder uw BRAVO-onderdeel