U staat op het punt MijnHart-acs.be te verlaten.

U staat op het punt om de site MijnHart-acs.be van AstraZeneca België te verlaten. De links die wij op onze site publiceren worden zorgvuldig gekozen. Evenwel vestigen wij uw aandacht op het feit dat de inhoud, de producten of inlichtingen die zich op de websites van derden bevinden noch het eigendom zijn van, noch gecontroleerd worden door AstraZeneca België. Bijgevolg geven wij geen enkele garantie, nemen geen enkele verantwoordelijkheid op en leggen geen enkele verklaring af over deze derden, hun producten of diensten, de natuur of de inhoud van hun websites en hun beleidsmaatregelen en praktijken inzake bescherming van persoonlijke gegevens.

 

Levensstijl

Tips

Je krijgt overal advies over het veranderen van je levensstijl… Maar hoe begin je eraan? Hoe doorbreek je je oude gewoontes?

Pak eerst de emoties aan

Vrienden zeggen je misschien “Bekijk het positief, het had erger kunnen zijn. Je krijgt een tweede kans.” Zelf voel je je misschien niet zo positief, fysiek moe en wat gefrustreerd dat jou dit is overkomen. Dit is normaal. Geef jezelf eerst wat ruimte om te verwerken wat er gebeurd is. Pas als deze fase achter de rug is, kun je beginnen denken aan het veranderen van je levensstijl.

Bekijk het positief

Je bent niet de enige die de draad terug moet opnemen na een hartinfarct. De diagnose zorgt ervoor dat je ondersteuning kan krijgen. De veranderingen van je levensstijl die je zal doorvoeren, zullen een grote invloed hebben op je welzijn in de toekomst.

Stap voor stap

Blijf realistisch. Probeer niet alles ineens te veranderen maar stel prioriteiten. Concentreer je op wat je eerst moet doen, zoals stoppen met roken.

Eenvoudige tips:

  • Begin de dag met een kom havermoutpap (haver heeft cholesterolverlagende eigenschappen).
  • Wandel elke dag naar de buurtwinkel om de krant te kopen, of ga elke dag met de hond wandelen.
  • Eet een grote sappige peer of een verse appel voor het slapengaan.
  • Zodra je je goed genoeg voelt, schrijf je in voor die cursus met een persoonlijke trainer die je altijd al wilde doen, of schrijf je in voor het stukje volkstuin dat je jezelf had beloofd.
  • Eet uit een kleiner bord (om de porties kleiner te helpen maken).