U staat op het punt MijnHart-acs.be te verlaten.

U staat op het punt om de site MijnHart-acs.be van AstraZeneca België te verlaten. De links die wij op onze site publiceren worden zorgvuldig gekozen. Evenwel vestigen wij uw aandacht op het feit dat de inhoud, de producten of inlichtingen die zich op de websites van derden bevinden noch het eigendom zijn van, noch gecontroleerd worden door AstraZeneca België. Bijgevolg geven wij geen enkele garantie, nemen geen enkele verantwoordelijkheid op en leggen geen enkele verklaring af over deze derden, hun producten of diensten, de natuur of de inhoud van hun websites en hun beleidsmaatregelen en praktijken inzake bescherming van persoonlijke gegevens.

 

Levensstijl

Basis voor een gezonde levensstijl

Je levensstijl bepaalt je risico op hart- en vaataandoeningen.

De belangrijkste risicofactoren zijn: roken, stijging van de bloeddruk, toename van het cholesterolgehalte, gebrek aan lichaamsbeweging, diabetes, stress en overgewicht.

Het risico is het grootst als meerdere factoren gelijktijdig aanwezig zijn. Sommige “risicofactoren” kan je zelf corrigeren om je risico op (nog) een hartinfarct te verminderen.

Lees hier de aanbevelingen:

1. Herinner jezelf regelmatig waarom je je levensstijl aanpast
  • Stop met roken
    Rokers lopen meer kans op een hartinfarct dan niet-rokers.
  • Pas je voeding aan
    Voeding met veel fruit en groenten, vetarme zuivelproducten, volkoren, noten, gevogelte en vis (en niet te veel verzadigde vetten, snoep, rood vlees en suikerhoudende dranken) verlagen het risico op terugkerende hartziekte.
  • Beweeg meer
    Personen die niet aan lichaamsbeweging doen hebben meer kans op een hartinfarct dan mensen die regelmatig bewegen.
  • Drink minder alcohol
    Zich regelmatig zat drinken vergroot het risico op coronaire hartziekten.
  • Therapietrouw
    Het correct gebruik van de medicatie en de juiste aanpassingen in je levensstijl verlagen het risico op verdere problemen.
    Klik hier voor meer informatie rond therapietrouw
2. Zoek steun bij zorgverleners, familie en vrienden
  • Zorgverleners:
    Wees niet beschaamd om je huisarts of cardioloog raad te vragen. Ze zullen je graag helpen. Neem ook deel aan het hartrevalidatieprogramma. Personen die aan dit programma deelnemen, herstellen beter.
  • Stoppen met roken in groep:
    Uit onderzoek blijkt dat er tot vier keer meer kans is dat je met succes stopt met roken als je deelneemt aan een rookstopprogramma, samen met medicatie om te stoppen, zoals pleisters of kauwgom.
  • Geliefden:
    Verberg je gevoelens niet voor je geliefden. Praten helpt.
3. Maak de aanpassingen aan je levensstijl zo aangenaam mogelijk
  • Kies een activiteit die je graag doet, zoals tuinieren of met de hond wandelen, dansen of badminton spelen. Dit vergroot de kans dat je het volhoudt.
  • Koop geen sinaasappels als je die niet lekker vindt, maar verwen je met aardbeien als je die graag eet.