U staat op het punt MijnHart-acs.be te verlaten.

U staat op het punt om de site MijnHart-acs.be van AstraZeneca België te verlaten. De links die wij op onze site publiceren worden zorgvuldig gekozen. Evenwel vestigen wij uw aandacht op het feit dat de inhoud, de producten of inlichtingen die zich op de websites van derden bevinden noch het eigendom zijn van, noch gecontroleerd worden door AstraZeneca België. Bijgevolg geven wij geen enkele garantie, nemen geen enkele verantwoordelijkheid op en leggen geen enkele verklaring af over deze derden, hun producten of diensten, de natuur of de inhoud van hun websites en hun beleidsmaatregelen en praktijken inzake bescherming van persoonlijke gegevens.

 

Gezond koken

Voedingstips voor een gezonde levensstijl

  • VERKIES fruit en groenten (tracht om van beiden minstens 200 g per dag te eten, bij voorkeur 3 keer per dag). 
  • VERHOOG de consumptie van vette vissoorten: sardines, haring, makreel, zalm, forel, tonijn, ansjovis, zwaardvis… (2 keer per week).

    Opmerking: vissen maken (omega 3-) vetzuren niet zelf aan, deze worden via hun voeding (algen) opgenomen. Dit verklaart waarom gekweekte vis veel minder rijk is aan deze vetzuren in vergelijking met wilde vis. Daarom raden wij u aan om voor wilde vis te kiezen.
     
  • GEEF VOORKEUR aan volkoren producten zoals volkorenbrood, bruine rijst,volkoren pasta… 
  • GEBRUIK olijfolie om te bakken (4 eetlepels per dag) en koolzaadolie om gerechten op smaak te brengen. De gebruikte olijfolie is bij voorkeur van eerste persing (“vierge”) en koudgeperst. 
  • EET
    - gedroogd fruit en noten (walnoten, amandelen, hazelnoten…) (7 tot 10 stuks 3x/week)
    - peulvruchten: linzen, kikkererwten … 
  • BEPERK de consumptie van rood vlees tot één keer per week.

    Opmerking: vlees van dieren opgegroeid in openlucht is veel rijker aan omega 3-vetzuren. 

  • MATIG je zoutinname (maximaal 5g per dag). 
  • VERMIJD gefrituurde producten, slagroom, industrieel vervaardigde producten, zoete drank, frisdranken… (minder dan een keer per dag). 
  • TOEGESTAAN om één glas (voor vrouwen) of twee glazen (voor mannen) rode wijn per dag te consumeren.

Dit type van dieet is aanbevolen door de Europese vereniging voor Cardiologie. Bovendien, toonde de Predimed-studie aan dat deze voeding de cardiovasculaire gebeurtenissen significant doet dalen.