U staat op het punt MijnHart-acs.be te verlaten.

U staat op het punt om de site MijnHart-acs.be van AstraZeneca België te verlaten. De links die wij op onze site publiceren worden zorgvuldig gekozen. Evenwel vestigen wij uw aandacht op het feit dat de inhoud, de producten of inlichtingen die zich op de websites van derden bevinden noch het eigendom zijn van, noch gecontroleerd worden door AstraZeneca België. Bijgevolg geven wij geen enkele garantie, nemen geen enkele verantwoordelijkheid op en leggen geen enkele verklaring af over deze derden, hun producten of diensten, de natuur of de inhoud van hun websites en hun beleidsmaatregelen en praktijken inzake bescherming van persoonlijke gegevens.

 

Gezond koken

Voeding die gezond is voor je hart

Kies voor groenten en fruit

Eet tenminste vijf porties fruit en groente per dag. Deze mogen vers, ingevroren of ingeblikt zijn. Probeer zo veel mogelijk verschillende kleuren te gebruiken.

Voorbeeld:

  • vers fruitsap bij het ontbijt
  • een stuk fruit als dessert na het middag- of avondeten
  • fijngesneden groenten in sauzen en soepen


Kies voor 'gezonde' vetten

Probeer 'transvetten' helemaal te vermijden omdat deze in verband gebracht worden met een hoger risico op hartziekten. Transvetten zitten in taarten, koeken, gebak en andere verwerkte voeding.

Vermijd de verzadigde vetten die voorkomen in vettige kazen, room, volle melk, niervet, boter, geklaarde boter en het vet van vlees en gevogelte. Een hoge consumptie van verzadigde vetten wordt in verband gebracht met een hogere cholesterol.

Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn een gezondere keuze: kies voor olijfolie of koolzaadolie.

Meervoudig onverzadigde vetten - of omega 3 - komen voor in vette vis zoals zalm, haring, sardines, makreel en verse of ingeblikte tonijn. Probeer tenminste een portie vette vis per week te eten en twee tot vier porties als je een hartinfarct hebt gehad.

Eet niet te veel zout

Volwassenen moeten niet meer dan 5g zout eten per dag. Let op voor 'verborgen' zout in verwerkte voeding. Vermijd verborgen zout en gebruik ook minder zout bij het koken. Kruid in de plaats daarvan met kruiden, look en specerijen. Minder zout eten kan je bloeddruk verlagen.

Beperk alcohol

Een of twee glaasjes rode wijn kunnen helpen om het hart te beschermen, maar te veel wijn kan het risico op gezondheidsproblemen vergroten.

Hou je aan de aanbevolen limieten:

  • mannen mogen niet regelmatig meer dan 2-3 eenheden per dag drinken 
  • vrouwen mogen niet regelmatig meer dan 1-2 eenheden per dag drinken

Een eenheid is ongeveer gelijk aan een klein glas wijn (100 ml), een pint (250 ml) of een glaasje sterke drank (25 ml).